بیاتومگ – از زمانی که زاک اسنایدر، کاراکتر سوپرمن را با فیلم Man of Steel (مرد پولادین) نوین و مدرن کرد که در آن پدر کلارک کنت همیشه نگران بود که دنیا چگونه به حضور یک بیگانه بسیار قدرتمند در میانشان واکنش نشان می دهد و سوپرمن نیز در فیلم مجبور می شود که زاد را بکشد، بحث های پیرامون دنیای گسترده دی سی همیشه به طور خاص بر روی تن و لحن متمرکز می شود. فیلم Batman v Superman: Dawn of Justice (بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت) نیز بازخورد متفاوتی از طرف طرفداران و منتقدان داشته زیرا فیلم به سمت تن و لحنی تاریک تر تمایل داشته است. فیلم Suicide Squad (جوخه انتحار) نیز به دلیل انتقادها و واکنش ها به تن فیلم بتمن در برابر سوپرمن، در طی فیلمبرداری دوباره و مراحل پسا تولید به شدت دچار تغییرات شد. با این حال، وعده داده شده که فیلم Justice League (لیگ عدالت) تنی روشن تر خواهد داشت و فیلم Wonder Woman (واندر وومن) نیز به دلیل داشتن سبک جدی و در عین حال متعادل مورد ستایش قرار گرفت.

به همین ترتیب، زمانی که بحث در مورد فیلمبرداری دوباره فیلم لیگ عدالت شکل بگیرد، مطمئنا موضوع تن و لحن نیز در آن دیده خواهد شد. فیلمبرداری دوباره همیشه یک بار اضافی بوده و هزینه گزافی داشته است. پس از اینکه برای زاک اسنایدر یک حادثه غم انگیز خانوادگی پیش آمد، جاس ویدون برای ادامه کارگردانی فیلم لیگ عدالت انتخاب شد و حال شایعاتی حاکی از این است که تغییراتی عظیم در فیلم در حال رخ دادن است.

جاس ویدون برای تغییر تن فیلم لیگ عدالت انتخاب شده است؟

در مصاحبه ای که اخیرا با بازیگر نقش سیلاس استون، پدر ویکتور استون ملقب به سایبورگ یعنی بازیگر جو مورتون صورت گرفته بود، از او پرسیده شد که تجربه اش از همکاری با جاس ویدون در فیلمبرداری دوباره فیلم چیست و او بیان کرد که تُن مربوط به سایبورگ و احتمالا کل فیلم که توسط زاک اسنایدر تکمیل شده بودند در حال تغییر می باشند. این نقل قول سبب شد تا بار دیگری موضوع تغییر تن فیلم پیش کشیده شود و این سوال در ذهن بیاید که آیا جاس ویدون برای تغییر تُن فیلم استخدام شده است؟

به شیوه ای ساده و واضح می توان گفت که خیر، جاس ویدون صندلی کارگردانی فیلم لیگ عدالت را به این دلیل به دست گرفت که زاک اسنایدر مجبور بود تا برای مشکلات شخصی مدتی از کار دور باشد. این حرکتی از طرف کمپانی برادران وارنر نبوده تا کنترل بیشتری در تن فیلم داشته باشد و انتخاب جاس ویدون هیچ ربطی به تُن و لحن ندارد. با این حال، در حالی که دلیل آوردن جاس ویدون برای کارگردانی فیلم تغییر تن نبوده است، ولی این به معنای آن نیست که فیلمبرداری دوباره تحت تاثیر این موضوع قرار نگرفته است.

فیلم Justice League (لیگ عدالت)

در مورد تن فیلم چه می دانیم؟

برای اینکه بدانیم فیلم چه تغییری کرده است، در ابتدا باید بفهمیم که تن اولیه فیلم چگونه بوده است. این کار نیز تقریبا بدون دیدن یک کپی اولیه از فیلم غیر ممکن است ولی از آنجا که تُن و لحن سوال همیشگی در دنیای گسترده دی سی می باشد و زمانی که زاک اسنایدر کار خود در فیلم را آغاز کرد، فرصت های بسیاری برای صحبت و بحث در مورد تن دقیق فیلم لیگ عدالت وجود داشته است پس ما به اندازه کافی در مورد نوع فیلمی که زاک اسنایدر قصد ساخت آن را دارد می دانیم.

قبل از اکران فیلم بتمن در برابر سوپرمن و قبل از اینکه تُن این فیلم به هدفی برای نقد های منتقدان تبدیل شود، نویسنده کریس تریو بیان کرد که قرار است فیلم بتمن در برابر سوپرمن، یک بخش میانه تاریکتر در مقایسه با فیلم های The Lord of the Rings: The Two Towers (ارباب حلقه ها: دو برج) و Empire Strikes Back (امپراطوری ضربه می زند) باشد. او بیان کرد که فیلم لیگ عدالت فراتر از این خواهد رفت و به چیزی روشن تر تبدیل خواهد شد. او می گوید:

“من انتظار دارم که فیلم لیگ عدالت از لحاظ تن به طور کامل شبیه به فیلم بتمن در برابر سوپرمن نباشد. از این دیدگاه، من مجبور شدم تا به عقب بازگردم و سعی کنم تا خودم و خودمان را به سطح متفاوتی از تن و لحن ببرم زیرا وقتی که شما یک فیلم تاریک تر را نوشته اید، گاهی اوقات می خواهید تا کمی آن را جبران کنید.”

کریس تریو تنها کسی نبود که این نظر را داشت. در طی تبلیغ برای فیلم بتمن در برابر سوپرمن، زاک اسنایدر و دبورا اسنایدر، هر دو بیان کردند که فیلم لیگ عدالت به دلیل حضور کاراکترهای خوشبینانه تر و کمدی تری همچون فلش، دارای تن و لحن سبک و روشن تر خواهد بود. زاک اسنایدر همچنین به کرات بیان کرد که فیلم بتمن در برابر سوپرمن باید تاریک تر می بود زیرا باید بتمن و سوپرمن را به درون یک نبرد باور پذیر بکشاند و همچنین اذعان کرد که در فیلم لیگ عدالت، آنها از بند آن درگیری و نبرد رها شده اند و داستان در مورد متحد کردن تیم می باشد.

زاک اسنایدر و جیسون موموا – فیلم Justice League (لیگ عدالت)

در همان مصاحبه نیز، دبورا اسنایدر اذعان کرد که واکنش ها به فیلم بتمن در برابر سوپرمن بر روی تصمیمات آنها تاثیر گذاشته است ولی مجددا تصریح کرد که فیلم همچنان مسیر قبلی خود را خواهد رفت. او می گوید:

“بدیهی است که من فکر می کنم این واکنش ها بر روی روند فیلم به نحوی تاثیر گذاشته اند ولی این تاثیر به گونه ای بوده که ما همچنان در حال حرکت در مسیر قبلی خودمان هستیم.”

پس چگونه جاس ویدون وارد این بازی شده است؟ خوب، مشخص شد که قبل از اینکه او سکان دار کارگردانی فیلم لیگ عدالت شود، در پشت صحنه فیلم دخالت قابل توجهی داشته است و در حال حاضر نیز قراردادی برای ساخت فیلم Batgirl (بتگرل) به امضا رسانده است. بنا بر گزارش ها، زاک اسنایدر بخش بزرگی از فیلم را برای همتایانش به نمایش در آورده و اعلام کرده که فیلم به برخی صحنه های جدید نیاز دارد و اسنایدر از جاس ویدون خواسته است تا این صحنه ها را نویسندگی کند. به هنگامی که اسنایدر تصمیم گرفت که از کارگردانی فیلم لیگ عدالت کنار برود، کاملا منطقی بود که جاس ویدون سکان دار صندلی کارگردانی شود زیرا برخی از صحنه های فیلم را او نوشته است.

اگر چه زاک اسنایدر شخصا این صحنه ها را کارگردانی نمی کند ولی هنوز او در پسا تولید فیلم دخیل است و ویدون به او کمک می کند تا چشم انداز خودش برای فیلم را به پایان برساند. در حقیقت، اسنایدر فیلمبرداری اصلی فیلم لیگ عدالت را به طور صد در صد کامل کرده است که به معنای آن است که بر طبق قوانین انجمن کارگردانان، کمپانی برادران وارنر نمی تواند از غیبت او برای تغییر کامل فیلم بهره ببرد.

فیلم Justice League (لیگ عدالت)

با توجه به این واقعیت ها، حال وقت آن است که نظرات جو مورتون را به این مقاله اضافه کنیم. او بیان کرد که وقتی شنیده است که فیلمبرداری دوباره برای تغییر تن فیلم می باشد، تحت تاثیر قرار گرفته است. او می گوید:

“چیزی که من شنیده ام این می باشد که به دلیل اینکه فیلم بیش از اندازه تاریک است، این نیاز از طرف استودیو حس می شود که فیلم روشن تر شود. من نمی دانم که آنها چگونه از طریق فیلمبرداری دوباره سعی در انجام این کار دارند ولی این چیزی بود که من شنیده ام. این چیزی بود که من فکر می کنم هدف برخی از فیلمبرداری های دوباره است.”

زمانی که او می گوید نمی داند چگونه آنها از طریق فیلمبرداری دوباره سعی در روشن تر کردن تن فیلم دارند، به این دلیل است که فیلمبرداری دوباره بخش مربوط به او بسیار مختصر بوده است و لزوما چیزی مرتبط با تن و لحن فیلم نداشته است. هر چند، او می گوید که برخی از تعدیل ها نسبت به تُن شخصیت سایبورگ صورت گرفته است. در حالی که او مشخص نکرده که این تعدیل ها به سوی روشنایی بوده یا تاریکی، بعدا او برای توصیف شخصیت سایبورگ، او را با فرانکشتاین مقایسه می کند و می گوید که او نمونه ای از انسان هایی است که از جامعه طرد شده اند.

اظهارات جو مورتون در مورد اینکه فیلمبرداری دوباره برای تغییر تن فیلم می باشد، اولین اظهاراتی است که از طرف شخصی در داخل پروژه بیان می شود. پس یا او با این روند فیلمبرداری دوباره مخالف است و چیزی را می گوید که تهیه کنندگان و دیگر بازیگران نمی گویند یا اینکه او همان شایعات اینترنتی را تکرار می کند؟ از آنجا که شرح او از فیلمبرداری دوباره فیلم لیگ عدالت همراه با مدرک واقعی نیست و بازاریابی فیلم نیز یک تُن پایدار و در واقع تیره تر را در پیش گرفته است، به نظر، نادیده گرفتن آنچه که از فیلم می دانیم، تنها به خاطر آنچه که شنیده ایم، کمی شتاب زده می باشد.

جاس ویدون – فیلم Justice League (لیگ عدالت)

جاس ویدون دارای سبکی زیاد روشنی نیست

علاوه بر این، جاس ویدون بر خلاف شهرتش، دارای سبک زیاد روشنی نیست. در واقع، درگیری های عمده ای که سبب شد تا او از دنیای سینمایی مارول خارج شود مرتبط با نادیده گرفتن نظر او از طرف کمپانی مارول برای تُن فیلم Age of Ultron (عصر اولتران) می باشد. به نظر این کشمکش ها سبب شد تا او قراردادی امضا کند تا یک عامل تصمیم گیرنده در یک دنیای مشترک ابر قهرمانی دیگر باشد.

مارول دارای سبک و تُن روشن تری است، بنابراین، مردم ویدون را با این تن مرتبط می دانند، ولی قبل از فیلم انتقام جویان، ویدون دقیقا برای داشتن سبک روشن و آفتابی شناخته نمی شد. در حقیقت، قبل از همکاری اش با کمپانی مارول، ویدون به این دلیل شهرت داشت که بیننده ها را به یک کاراکتر علاقه مند می کرد و سپس آنها را می کشت، و تمام کسانی که او را در شبکه های اجتماعی اش دنبال می کنند یا مصاحبه های او را خوانده اند، می دانند که او دارای حس بسیار تاریکی از شوخ طبعی و طنز است. حتی در داخل مارول، او یکی از تاریک ترین بخش های کل دنیای سینمایی مارول را ارائه کرده است. او در فیلم انتقام جویان، فیل کالسون و در فیلم عصر اولتران، کوییکسیلور را کشت. او دنیای مارول را که دارای شهرتی برای سبک روشنش می باشد ترک کرد و سپس به دنیای دی سی که دارای شهرتی برای سبک تیره ترش می باشد پیوست.

پس اینکه کمپانی برادران وارنر جاس ویدون را برای تغییر و روشن تر کردن تُن فیلم لیگ عدالت به کارگردانی زاک اسنایدر انتخاب کرده است، چندان سخن معتبری نیست. تن فیلم لیگ عدالت قطعا می تواند تغییر داده شود زیرا خود زاک اسنایدر نیز خواستار این تغییرات بوده است، پس این صحنه های اضافی به کارگردانی جاس ویدون می تواند خوش بینی بیشتری به تن فیلم اضافه کند ولی این تصمیمی است که زاک اسنایدر گرفته است و ربطی به کمپانی ندارد. پس می توان گفت که کمپانی سعی ندارد تا فیلم زاک اسنایدر را به فیلمی شبیه به فیلم های کمپانی مارول تغییر دهد.

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که نظر می دهید!

اطلاع از
avatar
wpDiscuz